Thursday, May 7, 2015

TABUNG HAJI JELASKAN KENAPA TRX DIPILIH @azeezputera @tunfaisal @ammir50 @NajibRazak


Penjelasan Tabung Haji Mengenai Pelaburannya Dalam Pembangunan Tun Razak Exchange (TRX)

KUALA LUMPUR, 7 Mei 2015:  Lembaga Tabung Haji (TH) hari ini memberi penjelasan mengenai pelaburannya dalam pembangunan hartanah bagi pembangunan menara kediaman (“hartanah”) di pusat kewangan Tun Razak Exchange (TRX). 
 
Langkah ini adalah sejajar dengan strategi pelaburan hartanah TH yang memberikan tumpuan kepada sektor domestik. Pelaburan ini merupakan keputusan komersial yang menepati selera risiko dan telah melalui semua proses penilaian dalaman yang terperinci.
Pembelian hartanah pada harga RM188.5 juta adalah pada kadar diskaun berlandaskan nilai pasaran semasa dan ia telah dinilai oleh sebuah badan penilai bebas profesional.

Cadangan pembangunan kediaman tersebut akan dibangunkan oleh anak syarikat TH, TH Properties Sdn Bhd yang dijangka akan memberi  pulangan positif kepada Kumpulan TH pada masa hadapan.
Walau bagaimanapun, TH menafikan pembelian Signature Tower (Fasa 2) oleh Kumpulan TH sepertimana yang dilaporkan di dalam blog-blog tertentu. Kebocoran maklumat melalui kertas cadangan tidak boleh dijadikan sebagai bukti keputusan muktamad pelaburan tersebut.

TH akan terus meneroka peluang-peluang pelaburan yang seumpamanya di dalam pasaran domestik seperti yang digaris dalam rangkakerja Alokasi Aset Strategik.
Kenyataan oleh : YBhg. Dato’ Johan Abdullah, Timbalan Pengarah Urusan Kumpulan Dan Ketua Pegawai Eksekutif TH.

-Tamat-

NO, TH DID NOT PURCHASE 2 PLOTS OF LAND. YES, TH INVESTS IN ONE RESIDENTIAL TOWER

TH has been actively involved in real estate and property investments and currently owns several buildings and land in Golden Triangle Kuala Lumpur such TH Selborn, Platinum Park, KL Sentral dan Menara Wakaf (Bank Islam Building). 

The investment  is a commercial decision which fits with TH’s risk appetite and  has gone through all internal due processes and evaluation by our investments panel and board.

The purchase price of the development is at RM188.5 millon, which was at a discount to the current market value as appraised by an independent professional valuer.

TH Properties Sdn Bhd will develop the project which is expected to contribute positively to the Group’s future earnings. 
TH denies that the Group is buying the Signature Tower (Phase 2) as reported in the blog.

Leakages of proposal papers are not proof of approved investment decisions.
TH is buying a residential plot of 1.6 acres on an arms length basis for RM188mil with a guarantee by way of a put option. Acquisition is with development order and infrastructure to be done by 1MDB.
TH properties plan to develop it into an apt block. In a way this will protect Bumi interest in the area.

The property team has done the feasibility study and its a viable project with return in excess of 25 percent.

As a long term player in the real estate industry, this will be the first of its development in kl city.


If TH don't, which other bumi individuals or institutions can purchase it?
Kalau melayu tak sapu, the foreigners and non Malays will...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...