Friday, March 5, 2010

KERAJAAN BATALKAN CADANGAN PELAKSANAAN PENSTRUKTURAN SEMULA SUBSIDI PETROLEUM

“Ini menunjukkan kerajaan sentiasa terbuka dalam menerima pandangan rakyat seperti ditegaskan oleh Perdana Menteri bahawa kerajaan hari ini adalah kerajaan rakyat," Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Pada minggu lepas baru sahaja saya menghadiri mewakili UMNO minum malam Ahli PAS bersama Tuan hají Mohamad,AJK PAS Pusat di Putrajaya. Mereka marah sangat dengan penstrukturan semula yang mengatakan bahawa minyak akan naik.Dua hari selepas itu, saya berjumpa dengan Yeop Mohd Hisamuddin Yahya, Exco pemuda UMNO Pusat yang mengatakan bahawa kita PEMUDA telah menghantar Proposal untuk mengelakkan penstrukturan subsidi ini dan akhirnya, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pembatalan isu ini. Alhamdulillah, Syukur rasanya bila minyak tidak naik naik, Ini menunjukkan kerajaan kerap melihat apa yang dikatakan oleh rakyat sebelum melaksanakan sesuatu dasar.

Tetapi ada juga kengkangan yang dibuat,kerajaan menguatkuasakan pembelian petrol dan diesel melebihi 20 liter dalam lingkungan 50 kilometer dari sempadan negara. Bagi memastikan hanya golongan sasar diberi subsidi, kerajaan telah merancang agar satu sistem menggunakan MyKad akan dikuat kuasa berdasarkan kuasa enjin kenderaan.

Dalam usaha untuk mengekalkan harga runcit petrol dan diesel, kerajaan menanggung subsidi petroleum tahun lalu sebanyak RM3.4 bilion manakala subsidi bagi diesel RM1.9 bilion tetapi fakta ini adalah hanya untuk mengurangkan bebanan rakyat dan rakyat berhak menikmatinya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...