Saturday, December 6, 2014

TALENT CORP GAGAL CARI TENAGA PAKAR UNTUK URUS MAS @ammir50 @khairykj @Tengkuadnanreal @Muhyiddinyassin @Najibrazak


Penubuhan Perbadanan Bakat Malaysia (Talent Corporation Malaysia Berhad) yang diumumkan oleh Perdana Menteri semasa pembentangan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) sebelum ini masih dilihat ditakuk lama walaupun pelaburannya habis jutaan ringgit apabila rakyat dapat lihat tidak mampu mengetengahkan orang tempatan yang pakar dan berkemahiran apabila Khazanah mengumumkan Christoph R. Mueller, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat penerbangan Nasional Ireland,Aer Lingus, dipilih untuk menerajui Syarikat penerbangan Negara, Malaysia Airlines Berhad.

Yang peliknya, TERAJU, PEMUDAH, dan PEMANDU juga adalah Jentera Elit kerajaan juga tidak mampu membantu KHAZANAH dalam menyenaraipendek nama-nama anak watan khususnya dalam menyusun atur kembali Malaysia Airlines kerana sudah pastinya daripada Zaman Tun Abdul Razak, Tun Dr. Ismail memberi menekankan penekanan bahawa MAS adalah syarikat penerbangan negara dan sudah pasti anak watan perlu mentadbir dalam hal Ehwal pengurusan MAS.

Ini sudah terbukti bahawa kesemua Jentera Elit Kerajaan ini masih memerlukan masa untuk mencapai objektif  dan harapan YAB Perdana Menteri, Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak kesemua Jentera Elit kerajaan dapat bekerja rapat antara satu sama lain bagi memastikan inisiatif kita bergerak ke hadapan secara serentak masih diperingkat awal dan sukar untuk mencapai Status Negara Maju 2020 yang semakin hampir.

Semua rakyat maklum mengenai operasi Syarikat penerbangan MAS ini adalah sektor strategik dan terpenting kerana ia melibatkan soal keselamatan negara. Mana mungkin, seseorang rakyat asing menerajui "syarikat penerbangan negara" akibat kebodohan pemimpin -pemimpin didalam Jentera Elit Kerajaan yang ingin mengambil pendekatan mudah untuk menyelesaikan masalah negara.


BERNAMA
KUALA LUMPUR, 5 Dis (Bernama) — Rekod prestasi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat penerbangan nasional Ireland, Aer Lingus, Christoph R. Mueller yang cemerlang, menjadikannya tokoh paling tepat untuk memulihkan Malaysia Airlines Bhd (MAS).

Bagaimanapun, bukan satu tugas yang mudah bagi beliau di MAS, meskipun telah berjaya memulihkan masalah kewangan syarikat penerbangan Jerman, Lufthansa, memandangkan masalah kompleks yang dihadapi oleh penerbangan negara sejak bertahun.

Ini termasuk kerugian besar berjumlah RM576.1 juta bagi suku ketiga berakhir 30 Sept, serta persaingan sengit dalam industri penerbangan terutamanya daripada syarikat penerbangan tambang rendah.

Di samping itu, beliau perlu memulihkan penjenamaan MAS berikutan tragedi MH370 dan MH17, masing-masing berlaku pada pada 8 Mac dan 17 Julai lepas.

Sementara itu, dalam satu kenyataan pada Jumaat, Khazanah Nasional Bhd berkata Mueller telah melaksanakan proses pemulihan korporat Lufthansa antara 1994 dan 1999 sebagai Naib Presiden Kanan bagi pengurusan rangkaian dan perancangan korporat.

“Warga Jerman itu yang merupakan CEO Aer Lingus sejak 2009, mempunyai pengalaman lebih 25 tahun dalam sektor penerbangan, logistik dan pelancongan.

“Di bawah penyeliaan beliau, Aer Lingus menceburi pasaran dan model perniagaan baharu. Syarikat berjaya memperbaiki kedudukannya daripada hanya model perniagaan dengan perniagaan kepada model perniagaan dengan pengguna membabitkan pengedaran 90 peratus dalam talian,” kata kenyataan itu.

Pada 1999, Mueller beralih ke Sabena S.A, yang merupakan sebahagian daripada Swissair Group, sebagai Ketua Pegawai Operasi sebelum menjadi CEO Sabena Group.

“Mueller membangunkan siri rancangan untuk disesuaikan dengan pemegangan saham kerajaan Belgium termasuk program pengurangan kos utama.

“Secara keseluruhan, beliau mempunyai pengalaman kira-kira 10 tahun sebagai ketua eksekutif di bahagian dan kumpulan dalam sektor penerbangan, dan juga mempunyai pengalaman yang luas dalam lembaga pengarah, termasuk dalam sektor pelancongan,” kata kenyataan itu.

Mueller akan dilantik sebagai CEO syarikat baharu MAS, berkuatkuasa pada 1 Jan, 2015, dan bakal menyertai lembaga pengarah pada suku kedua tahun depan.

– BERNAMA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...