Sunday, August 21, 2011

KOMPAS SUDAH MINTA MAAF,CHEGUBARD DAN SAMM BILA PULA….ADAKAH SETUJU DENGAN FITNAH?

Chegubard seronok cerita bila dapat info palsu cerita bagai nak rak…



Tapi bila kompas mintak maaf,apa sudah jadi??


HM: lain kali periksa laa betul-betul, serakang ini,macam mana pulak nak bila maaf, chegubard bawak laa kawan-kawan datang rumah Datuk Seri Najib mintak maaf zahir dan batin,untung-untung boleh dapat duit raya, boleh bantu kawan-kawan bayar hutang duit kereta.
...............................................................................

Bernama:


Akhbar Kompas hari ini memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan keluarganya atas satu laporan yang disiarkan pada 4 Ogos lalu yang berunsur fitnah.

Permohonan maaf itu adalah berkaitan dengan tulisan yang mengaitkan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor dengan sebuah syarikat perniagaan, yang telah dinafikan kebenarannya dan juga cincin berlian berharga AS$24 juta, yang sebenarnya tidak pernah dipesan oleh Rosmah.

Permohonan maaf itu juga merujuk kepada laporan tentang bakal besan Perdana Menteri yang dikatakan kononnya mempunyai hubungan dengan mafia Rusia.

"Atas berita tersebut, Pemimpin Redaksi Kompas Rikard Bagun, Sabtu (20 Ogos) di Jakarta, secara khusus menyatakan permintaan maafnya kepada Ketua Kerajaan dan keluarga," kata Rikard dalam Kompas Minggu, hari ini, Ahad.

Permohonan maaf itu terkandung di perenggan 10, muka surat 10 akhbar tersebut dalam satu laporan bertajuk "PM Najib Razak: Demokrasi Juga Terjadi di Malaysia", tulisan wartawan kanan Kompas Jimmy S. Harianto.

Harianto yang dihubungi Bernama pada Jumaat lepas berkata beliau sendiri telah menyampaikan permohonan maaf secara lisan kepada Najib apabila beliau bertemu dengan Perdana Menteri di Kementerian Kewangan, Putrajaya pada hari Khamis.

Semasa pertemuan itu Najib telah menyatakan rasa terperanjat dengan laporan Kompas pada 4 Ogos itu.

"Saya terperanjat dengan laporan tersebut. Sebab faktanya, saya tahu itu tidak benar sama sekali," Najib dipetik akhbar itu dalam tulisan Harianto hari ini.

"Apa lagi hal ini berkaitan nama Ketua Kerajaan negara jiran, yang mana hubungan kita amat penting sekali," kata Najib.

Dalam pertemuan dengan Najib itu, Harianto turut mengadakan wawancara khas dengan Perdana Menteri berkaitan hubungan dua hala Malaysia-Indonesia.

Najib yang ditanya mengenai harapan Malaysia kepada Indonesia sebagai negara jiran dan Pengerusi Asean kali ini, berkata beliau mengharapkan hubungan dua hala yang sangat akrab, ibarat hubungan dua negara jiran yang mempunyai warisan yang sama dan erat daripada segi sejarah.

"Hubungan budaya, agama, dan hubungan kekeluargaan (Najib keturunan ke-11 daripada Kerajaan Gowa, Sulawesi Selatan).

"Sudah tentu hubungan Malaysia dan Indonesia ini diasaskan atas faktor yang lebih istimewa dan lebih unik, dan kita harus menterjemahkan apa yang kita warisi ini sebagai legasi dalam bentuk hubungan pada konteks masa kini. Saling memberi manfaat kepada kedua-dua bangsa," Najib dipetik sebagai berkata.

Perdana menteri juga percaya isu pertikaian sempadan maritim kedua-dua negara akan dapat diselesaikan namun kedua-dua pihak harus ada kompromi jika mahu mencari penyelesaian politik berhubung isu itu.

Mengenai demokrasi, Najib menjelaskan bahawa demokrasi yang diamalkan di Malaysia merupakan sistem yang telah melalui proses evolusi namun prinsipnya jelas sekali bahawa tidak ada sebarang kekebalan, walaupun kepada parti pemerintah.

"Bila ada pilihan raya, parti pemerintah senasib dengan parti pembangkang. Nasib di tangan rakyat, tak berlaku sebarang manipulasi untuk menentukan kesahihan dari perolehan suara. Undi ditentukan oleh rakyat," kata Najib.

Yang selalu menjadi polemik ialah definisi keterbukaan kerana kerajaan mempunyai pendapatnya sendiri tentang perkara itu dan parti pembangkang ada pendapatnya juga, namun prinsip utamanya ialah hak rakyat untuk memilih
kerajaan secara adil dan bebas.

"Demokrasi berlaku di Malaysia. Parti pemerintah pernah kalah di peringkat negeri dan memang belum pernah di peringkat pusat," Najib menjelaskan.

Mengenai peluang Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang, Perdana menteri berkata rakyat kini semakin yakin dengan BN berdasarkan keputusan beberapa pilihan raya kecil sebelum ini, namun parti itu tidak
menjadikan keputusan-keputusan itu sebagai ukuran mutlak.

Oleh itu BN terus berusaha dengan segala upaya membentangkan agenda dan program yang dapat memberi kepuasan dan keyakinan kepada rakyat.

"Bukan sahaja dengan (membentangkan) program kerajaan, program ekonomi, tetapi juga program yang menyentuh rakyat. Program yang memberi kelegaan dan kepuasan kepada rakyak, terutama dalam konteks fenomena inflasi global - hubungan dengan kenaikan harga makanan dunia.

"Ini semua adalah isu-isu yang perlu kita tangani. Dan yang tak kurang penting ialah menjaga komunikasi dengan rakyat," kata Najib.

- Bernama

Tuesday, August 16, 2011

PERLUKAH SAMAN GOMO?







Pandai mereka cari duit dengan saman Bloggers UMNO. Adakah takut Papagomo ini.

Hak Malaysia rasa adalah lebih baik Papagomo saman balik statement Nik Nazmi yang mengatakan Papagomo dibayar

“Blogger Umno dibayar gaji mahal tapi tak buat kerja betul-betul,” kata Nik Nazmi.

Kami Bloggers UMNO nie xpernah pun terdesak tapi kenyataan Elizabeth Wong ini boleh dipertikai...

“(Ia menunjukkan) betapa terdesaknya Umno untuk membuatkan orang marah terhadap perkara yang tidak wujud,” kata Elizabeth Wong.

Sunday, August 14, 2011

SUDAH TIBA MASANYA JPN DAN SPR BEKERJSAMA MENYELESAIKAN KELEMAHAN SISTEM BAGI MENANGKIS TOHMAHAN DAN BERI MAKLUMAT SAHIH PADA BLOGGERS KERAJAAN














Hak Malaysia terpanggil melihat bahawa kesudahan cerita Mismah ini diselesaikan dengan cara menghina pihak Bloggers pembangkang dan Malaysiakini.Kita dapat lihat riak sehinggakan mereka ingin membuat demo yang tidak berfaedah dan mengarut seperti yang ditunjukkan oleh 1Perluru atas disebabkan Malaysiakini mengeluarkan kenyataan media yang menipu rakyat dengan menceduk cerita dari blog pembangkang juga menipu bulat-bulat diselongkarkan oleh Novandri.Tetapi akhirnya terang-terang penipuan antara satu sama lain mereka ini tersimpul bersama-sama dengan Mismah tampil memberikan keterangan yang jelas kepada Rakyat Malaysia.Yang paling utama adalah taraf warganegaranya.



Juga cerita baru yang hangat dikatakan juga mengaitkan JPN dan SPR iaitu kes Sulong bin Jalil dan kes Mohd Rashid Bin Ismail yang memiliki dua IC dalam satu masa.Ceritanya juga telah dibongkarkan oleh Double YY dan isunya telah selesai dengan penjelasan bahawa Sulong bin jalil ini sudah 2penggal tidak layak mengundi sebab semasa proses semakan sebelum pengundian mendapati dia berdaftar dua kali.Tetapi blog pembangkang menyatakan dengan tidak bertanggungjawab dia boleh mengundi 10 kali tanpa usul periksa.


Yang jelas Malaysiakini dan blog pembangkang akan menyerang kerajaan bagi mencapai matlamat mereka yang cukup kotor untuk menawan Putrajaya.



Yang ingin ditekankan disini, Pihak Kerajaan juga perlu memainkan peranan yang lebih effektif menyelesaikan isu-isu yang mengarut ini dengan drastik supaya tiada lagi sudut yang dapat pembangkang cuba menyerang kerajaan. SPR dan JPN perlu bekerjasama menyelesaikan isu-isu ini dengan pantas. Dengan cara lain memberikan maklumat yang sahih kepada Media dan terutamanya Bloggers Pro kerajaan seperti yang diutarakan oleh saudara Tun Faisal didalam Malaysia Insider sebelum ini.-KLIK DISINI-


HM: Semoga rakyat tidak ditipu oleh pakatan pembangkang yang cuba merosakkan perspektif rakyat terhadap kerajaan. memang diakui sistem yang dibuat oleh manusia tidaklah sempurna dan perlu penambahbaikkan dan peningkatan kemajuan supaya negara kita aman dan makmur. Kita boleh berunding, bukan demo jalanan yang diminta.

Thursday, August 11, 2011

PANDANGAN BURUK TERHADAP POLIS PERLU DIMANSUHKAN DALAM PEMIKIRAN RAKYAT MALAYSIA



Apabila Hak Malaysia membaca ruangan blog Tun faisal, Barulah rakyat terutamanya rakyat kita di UK bersyukur dengan sistem pertahanan Polis Malaysia. Walaupun mereka hanya didedahkan dengan persepsi yang pelbagai daripada media-media sehinggakan ada yang memburuk-burukkan Polis Malaysia seperti didalam Suara Pakatan Daily.
Hal ini memberikan impak yang tinggi terhadap pandangan dunia terhadap pemerintahan Malaysia sehingga sanggup rakyat kita dan asing berkumpul di Mansion House di London sejam sebelum ketibaan Najib yang dijadual mengadakan pertemuan dengan tokoh perniagaan Britain dengan berpakaian kuning tanda protes termasuklah semasa menghadap Ratu Elizabeth II di Istana Buckingham juga memakai baju kuning .


Hak Malaysia merasakan ini semua adalah Takdir.Rusuhan berlaku di Britain atas disebabkan rakyat ingin membuat demo aman.Tetapi sekumpulan daripadanya mengambil kesempatan terhadap polis Britain yang memberi muka terhadap mereka. Tiba-tiba kita dikejutkan dengan berita Asyraf, 20, pelajar tahun pertama pengajian perakaunan tajaan Mara di Kolej Kaplan, patah gigi dan cedera di rahang apabila diserang dan disamun sekumpulan lelaki yang terbabit dalam rusuhan ketika beliau dan rakannya menunggang basikal untuk pulang berbuka puasa.Britain terpaksa akur dan sedar bahawa strategi yang dibuat oleh Polis Malaysia dalah yang terbaik setakat ini di dalam mengawal rusuhan.
Adalah diharapkan bahawa supaya kita sebagai rakyat Malaysia sepatutnya mengambil iktibar dan bersyukur dengan perkara yang berlaku sebelum ini. Persepsi memburukkan polis Malaysia perlu dimansuhkan di dalam pemikiran kita,sebab apa?sebab diakui bahawa Polis Malaysia bukanlah seburuk yang disangkakan seperti yang diwar-warkan sebelum ini.Mereka hanya menjalankan tugas untuk menjaga keamanan Negara Malaysia yang tercinta supaya tidak dicemari seperti rusuhan di Britain.


HM: apa kata Bloggers pembangkang pula berkenaan polis Malaysia?masih ditakuk lama?


__________________________________________________________________________________



http://www.thesundaily.my/news/108258
PETALING JAYA (Aug 10, 2011): A few Malaysians in London believe that the Royal Malaysian Police (RMP) are more experienced in handling riots compared to the British police as traditionally, the Bobbies does not have a history of militarisation of the police force.
Fithrah Shaiera Aziz, 26, an auditor in a media company based in London told theSun in a phone interview, from her perspective the British police force in London were being "bullied" by the rioters plaguing the British capital for the past four days.
"In London, we're not used to riots and the police didn't seem to know what to do at first actually. The first two nights they looked like they were being bullied. The closer the rioters move towards them, the more they backed away.
"In terms of handling riots, the Malaysian police have more experience. I believe the RMP might have used rubber bullets, water cannons or tear gas. Which can be a good thing because it would have prevent things from getting worse," said Fithrah.
However, game developer Ainurazmi Ainuddin, 31, who has lived there for 16-years believed that if the police would take drastic, military-style action it would "open a whole new can of worms" which might have irreversible consequences.
"I've lived here more than I've lived in Malaysia and traditionally we have a less forceful police force even compared to other European countries where water cannons are used during riots. In Britain the police force don't really use water cannons.
"I think there are people here who feel that cops should be more forceful using water cannons but there are also people here who say it's a slippery slope. And once you open up that can of worms it might be hard to change back.
"We also don't want to give them too much power. It's kind of mix feelings, you can't really generalise things like that because over here, we don't really have a history of militirisation of the police force," Ainurazmi told theSun.
Auditor Mahendran Segran, 36, said the looters tend to focus on town centres and areas with large departmental stores or other high-end goods and has not gravitated to residential districts.
Over an online Facebook chat with theSun, Mahendran said: "I live in Hampstead which is a pretty good area with police presence but the past two days were harrowing.
"We were sent home early from work yesterday as there were reports of looters kicking off on Oxford Street/Holborn. But in the end i think the 16,000 cops they put out there helped but outside London its been quite bad.
"But people here are very angry at both the looters and the government. If anything this is damning example of Britain's nanny state come home to roost."
Heriot Watt University student, Vishu Joshi, 24, on the other hand, gave an eyewitness account of the rioters looting shops near Camden over Facebook chat as well.
"I was scared and I was shocked. The police were there but not many at the time of the looting because they were called to other targetted shops. They broke into some shops, whacked some people and ran when the police arrived.
"When the cops left, they came back and wiped it clean. And they were young, somewhere around 12-year-old to 20 and above. When I asked them why they were doing this, some of them said they're doing this out of boredom, others for tax return, for some strange reason but the bottom line was money," said Vishu who is in London for vacation.
The riots, which first started out as peaceful protest rally over the shooting a youth a week prior began on Saturday and is expected to cost insurers "tens of millions of pounds." It has been on going for four nights and hundreds of youths have been arrested.

ADAKAH RELEVAN SAMAN SUHARDI TERHADAP BLOGGER KERAJAAN

Hak Malaysia ingin melihat sejauh mana pandangan sahabat-sahabat lain berkenaan dengan suhardi ingin menyaman bloggers disebabkan dirinya difitnah seperti yang dinyatakan dalam Malaysiakini(Klik Disini)bloggers mana yang perlu disaman?pro –pembangkang atau Pro-Kerajaan BN??Adakah benar terbalikkan babak yang tidak membuktikan suhardi cuba untuk mencetuskan provokasi dan berbohong dengan pura-pura pengsan bagi memburukkan imej polis seperti yang dinyatakan dalam Blog:1Peluru



Saman menyaman ini perkara biasa tetapi isunya disini kes suhardi yang dua kali pengsan (1. Tangan diikat 2. Tangan tidak diikat) direka-reka cerita mengunakan filem pendek sebagai asas hanya untuk memburukkan polis . Adakah filem-filem pendek yang dihasilkan oleh bloggers pembangkang tidak menceritakan perkara yang sebenar sehingga dikatakan penderaan polis menyebabkan KEMATIAN…?hanya suhardi sahaja yang mampu menjawap soalan ini..pendedahan konspirasi cerita ini mengaitkan suhardi dengan arwah baharuddin telah ditunjukkan oleh PAPAGOMO(Klik Disini)..

HM: Jika hendak saman,saman semuanya sekali tidak kira pro pembangkang or kerajaan…jangan keluar statement-saman itu akan dihadapkan kepada tiga atau empat orang penulis blog “yang berniat jahat” dan “pro-kerajaan”

Wednesday, August 10, 2011

HARUS DIBERI PENGHARGAAN KEPADA RAKYAT LONDON YANG PRIHATIN DAN POLIS BRITAIN TIRU STRATEGI MERIAM AIR POLIS MALAYSIA




Hak Malaysia merasakan The Minimalist(Klik Disini) harus dipuji kerana inisiatif yang dijalankan bagi mengutip derma kutipan bagi membantu Saudara Asyraf yang pukul dan disamun oleh sekumpulan remaja berkulit putih dan hitam ala hip hop.





Hal ini mengingatkan kita kepada peranan pihak polis adalah amat penting didalam mengawal kekalutan yang berlaku di kota London. Saudara Asyraf ditimpa musibah adalah disebabkan kegagalan pihak polis Britain mengawal kemaraan demo yang kononnya ingin dijalankan secara aman yang berlaku. Secara dasarnya, Demo ini berjalan secara aman tetapi disebabkan peranan polis yang lemah menyebabkan ada kumpulan yang mengambil kesempatan terhadap demo aman ini. Disebabkan imej Britain yang telah tercemar dengan rusuhan sehingga kini,semalam, barulah Perdana Menteri berikrar didalam Jawatankuasa Kecemasan Kerajaan(COBRA) akan mengakhiri keganasan “jelik” ini dengan menggunakan merian air dengan notis 24jam. Dengan cara ini sahaja mampu menyekat keganasan rusuhan yang makin merebak ke tempat-tempat lain di Britain.





HM: Akhirnya Polis Malaysia juga yang ditiru oleh Britain..Syabas KDN!! ______________________________________________________________________
Malaysiakini, Ogos 11, 11 11:11am
Walaupun berbeza latar belakang kaum, agama mahu pun warna kulit, warga London menunjukkan keprihatinan terhadap nasib malang yang menimpa penuntut Malaysia, Muhammad Asyraf Haziq Rosli, 20, yang disamun dan mengakibatkan rahangnya terpaksa dibedah Isnin lalu.

Seorang rakyat Malaysia yang bermastautin di London, Shahrul Muzammir Mohd Sahir berkata satu laman web diwujudkan warga London. Laman web itu direka oleh The Minimalist dan ia antara lain menggunakan tagline: 'Let's Do Something Nice For Ashraf Haziq'.
Beliau berkata turut dipapar di laman web itu ialah video dari YouTube yang merakam detik-detik cemas ketika Asyraf disamun oleh beberapa remaja berkulit putih dan hitam yang berpakaian ala remaja Hip-Hop.

Di laman web itu juga The Minimalist mencadangkan agar satu kutipan dana dibuat bagi membantu Ashraf dan satu ruangan undian kepada pelawat memilih cadangan terbaik bagi membantu penuntut malang itu.

Antara cadangannya ialah: 'Pay His student fees' (bayar yuran pengajiannya), 'Pay for his family to come and visit him in hospital' (bayar perbelanjaan keluarganya untuk datang dan melawat beliau di hospital) dan 'Buy back the stuff that got nicked, PSP, bike, phone' (membelikan semula barangan yang dicuri, PSP, basikal, telefon bimbit).
Semakin popular

"Sejak kejadian itu, Ashraf semakin popular di sini, setiap hari berita mengenai kejadian samun itu disiar di akhbar dan YouTube, dan seingat saya Perdana Menteri David Cameron pun turut memberi komen.

"Secara peribadi, saya tidak mengenali pelajar itu... tetapi rata-rata warga London amat bersimpati dengan beliau, masih ada ramai orang British yang baik hati termasuk The Minimalist yang menunjukkan sikap prihatinnya dengan membuat laman web itu," katanya ketika dihubungi menerusi laman sosial Facebooknya hari ini. Sementara itu, satu daripada portal berita British, London Evening Standard hari ini memetik ibu Asyraf di Malaysia Maznah Abu Mansor, 47, sebagai bekata: "Pada mulanya saya amat risau tetapi saya gembira dia selamat. Bagaimanapun, saya masih tidak berpeluang bercakap dengan dia kerana kecederaannya".

Maznah berkata beliau diberitahu mengenai kejadian yang menimpa anaknya itu oleh pegawai Mara di tanah air.

Portal itu memetik pemimpin masyarakat Malaysia di London sebagai berkata mereka cuba memindahkan semua penuntut mereka dari kawasan itu.

Kolej Kaplan, tempat Mohd Asyraf menuntut, menawarkan kursus persediaan kepada penuntut asing yang berhasrat meneruskan pengajian ke universiti lain di London. Portal itu memetik Presiden Kelab Umno Malaysia London Dzuhair Hanafiah sebagai berkata: "Ia adalah kawasan yang sangat bahaya walaupun sebelum rusuhan bermula. Rakan-rakan Mohd Asyraf berjaya menyelamatkan diri tetapi dia diserang.

Dia kini dirawat di Royal London Hospital".

Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Britain Datuk Zakaria Sulong berkata seorang pegawai telah dihantar untuk membantu mangsa.

"Kami akan tahu apa yang boleh dibantu selepas menemuinya," katanya.

Portal berita itu boleh dilayar di www.thisislondon.co.uk.

Isnin lalu, Asyraf, 20, pelajar tahun pertama pengajian perakaunan tajaan Mara di Kolej Kaplan, patah gigi dan cedera di rahang apabila diserang dan disamun sekumpulan lelaki yang terbabit dalam rusuhan ketika beliau dan rakannya menunggang basikal untuk pulang berbuka puasa.

- Bernama

Akhbar Cina serang Hassan Ali walhal Gunting Dalam Selimut Bagi Pakatan


Timbalan Editor akhbar Sinchew, Lim Swee Guan perlu beringat bahawa tanggungjawab menyampaikan pesanan yang betul terhadap rakyat adalah amat penting. Hak Malaysia melihat Lim Swee Guan ini tidak professional didalam menyampaikan berita yang sebenarnya pada rakyat terutamanya kerisauan masyarakat umat Islam di dalam negeri Selangor. Yang sebenar perosak Pakatan Rakyat adalah Lim Swee Guan,kenapa?..Secara dasarnya seperti yang disebut didalam Blog : Tun Faisal menyebut bahawa Lim Swee Guan cuba menyampaikan berita yang tidak mengambarkan perkara sebenar semata-mata untuk menyokong Pakatan Rakyat tetapi hakikatnya perspektif Hak Malaysia mengatakan berita yang disampaikan oleh Editor ini cuba melaga-lagakan ahli Dewan Undangan Negeri Selangor (Kerajaan Negeri) dan memberikan kekuatan kepada pembangkang di Selangor.

Isu yang nampak jelas cuba menyokong pakatan rakyat didalam masa yang sama MEROSAKKAN HUBUNGAN DIDALAM PAKATAN RAKYAT:

1. Apakah maksud sebenar mereka mengatakan JAIS dan Hassan Ali ANCAMAN BESAR TERHADAP KERAJAAN NEGERI?

2. MENYALAHKAN JAIS DAN HASSAN ALI terhadap Pengharaman jualan arak di kedai-kedai serbaguna dan melarang pengambilan pekerja-pekerja Islam bekerja di tempat-tempat hiburan yang menjual arak salah?

3. MEMPERSOALKAN JAIS DAN HASSAN ALI didalam Penangkapan di hari valentine day?

4. MEMPERSOALKAN HASSAN ALI didalam penangkapan bekas mufti Perlis Dr. Mohd Asri. Mohd Asri yang MENYOKONG PENYATUAN PAS DAN UMNO di Selangor

5. Menyatakan Hassan Ali selalu keluarkan KENYATAAN YANG BERTENTANGAN yang membelakangi kerajaan negeri Selangor

6. Tuduhan pada 3 Ogos itu dimana pihak Jabatan Agama Islam negeri Selangor “MENGGELEDAH DAN MEMECAH” masuk Damansara Utama Methodist Church (DUMC),

7. Mencadangkan jawatan pengerusi agama Islam negeri DITARIK BALIK, walau bagaimana pun tindakan itu masih tidak mencukupi, sepatutnya mereka MELUCUTKAN jawatan Exco Hassan Ali.

8. Mempersoalkan pendirian PAS SEPATUTNYA TIDAK BOLEH IKUT RENTAK mengiyakan tindakan pegawai-pegawai agama negeri Selangor

9. Pegawai-pegawai agama juga PERLU DISEKOLAHKAN, mereka kena faham apa itu maksud penyebaran agama dan apa itu maksud menghadiri aktiviti amal di gereja.

10. TIDAK SETUJU DENGAN PERLETAKKAN JAWATAN NC UNISEL ATAS MAINAN POLITIK

11. Sebenarnya isu AGAMA TIDAK BOLEH DIGUNAKAN UTK ISU POLITIK untuk RAIH tiket UNDI dan pada hakikatnya PAS menggunakannya.


Hal ini jelas bahawa sudah nampak kepincangan yang cuba di terangkan oleh Lim Swee Guan sebenarnya cuba menolak WAKIL PAS DIDALAM KERAJAAN NEGERI dan bukanlah menyokong Pakatan Rakyat UNTUK MENGUASAI Kerajaan Negeri Selangor pada masa akan datang. Hal ini menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat PERLU DISEKOLAHKAN DAHULU TERUTAMANYA DIDALAM KESATUAN KEPUTUSAN YANG DIBUAT Sebelum memerintah NEGARA MALAYSIA TERCINTA.

PAKATAN RAKYAT MASIH TIDAK MAMPU MENTADBIR NEGARA. Sekian

__________________________________________________________________________________


Sinchew Daily News, m/s 26
8 Ogos 2011

Bermain Api
Lim Swee Guan
Timbalan Editor akhbar

Jabatan agama islam negeri selangor dan Exco Agama Negeri Selangor Hassan Ali adalah ancaman besar bagi Pakatan Rakyat untuk mempertahankan kuasa kerajaan negeri Selangor, jika tindakan mereka tidak dikawal, mungkin akan berlarutan dan akan berulang berlaku peristiwa seumpama itu, mereka akan berterus menggeledah majlis jamuan makan malam anjuran gereja-gereja.

Rekod lepas-lepas Jabatan Agama Islam negeri Selangor dan Hassan Ali bukannya begitu baik, sebelum ini Jabatan Agama Islam negeri Selangor pernah mengharamkan penjualan arak di kedai-kedai serbaguna di kawasan Shah Alam serta melarang pengambilan pekerja-pekerja Islam bekerja di tempat-tempat hiburan yang menjual arak, mereka lakukan tangkapan pada hari Valentine Day, menangkap bekas mufti Perlis Dr. Mohd Asri. Mohd Asri adalah salah seorang yang berbincang secara sulit dengan UMNO untuk bergabung antara pas dan UMNO untuk menubuhkan kerajaan negeri Selangor; beliau selalu keluarkan kenyataan-kenyataan yang bertentangan yang membelakangi kerajaan negeri Selangor, apabila MB Selangor berkata tidak mengharamkan menjual tiket judi dalam negeri Selangor, beliau mahu Jabatan Agama Islam Selangor dan Exco Agama Negeri Selangor melarang aktiviti penjualan tiket judi.

Tidak kompromi dan sepakat dalam kerajaan memang lazim berlaku, contohnya isu tentang pemutihan buruh asing, apabila kementerian sumber manusia berkata mahu serahkan urusan itu kepada pihak orang tengah, kementerian dalam negeri pula berkata mereka tidak terima sebarang arahan seumpama itu, tetapi dalam isu dan hal-hal yang lebih besar, mereka boleh bekerjasama dalam satu kumpulan yang membawa muafakat dan pada masa sama mereka boleh mempunyai pendirian yang sama.

Apa yang membuat orang tidak faham di sini, apa yang berlaku pada 3 Ogos itu dimana pihak Jabatan Agama Islam negeri Selangor menggeledah dan memecah masuk Damansara Utama Methodist Church (DUMC), selepas selang sehari MB Selangor dalam ucapannya rasa kecewa tentang peristiwa itu meminta Jabatan Agama Islam Selangor ajukan laporan; dan Puan Teresa Kok Suh Sim pula memberitahu, pada hari tersebut semua ahli exco mengadakan perbincangan, Hassan Ali dan Ketua Jabatan Agama Islam negeri Selangor berkata mereka tidak tahu menahu tentang perkara itu. Tidak disangka pada malam hari itu pula Hassan Ali mengeluarkan kenyataan mempertahankan tindakan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor itu.

Sebenarnya siapa yang bercakap bohong? Besar kemungkinan kerajaan negeri sudah tidak dapat kawal Hassan Ali lagi. Jabatan Agama Islam Pusat juga mungkin telah nampak bahawa Hassan Ali sudah tidak sehaluan dengan kerajaan negeri Selangor. Dengan itu jawatan pengerusi agama Islam negeri yang disandang beliau ditarik balik, walau bagaimana pun tindakan itu masih tidak mencukupi, sepatutnya mereka lucutkan jawatan Exco Hassan Ali.

Jika Pas mahu ambil jalan tengah, Pas sepatutnya tidak boleh ikut sama rentak mengiyakan tindakan pegawai-pegawai agama negeri Selangor. “Pas sepatunya menjadi salah satu pemimpin dalam agama Islam”, sepatutnya Pas mempunyai perhubungan di antara agama lain, tindakan yang mana boleh buat dan yang mana yang dilarang, diperinci dan diperjelaskan dengan teliti, supaya dapat menghalang gangguan dari orang tengah yang mahu merosakkan parti itu, dan pihak luar dikhuatiri dapat ambil kesempatan tarik pengundi yang di tengah-tengah itu.

Sebelum ini, berlaku isu melarang penjualan tiket judi di negeri Kelantan, dan Kerajaan Kedah pula keluarkan arahan melarang aktiviti pusat hiburan pada bulan Ramadan (telah ditarik balik), ini menunjukkan bahawa puak konsevatif dalam Pas masih kuat; isu menggeledah gereja itu juga boleh menentukan sama ada Pas boleh lakukan perubahan ataupun tidak, jika ia dapat diselesaikan dengan aman, tindakan Pas barulah tepat, wajar dan akan dapat hasil yang terbaik.

Pegawai-pegawai agama juga perlu disekolahkan, mereka kena faham apa itu maksud penyebaran agama dan apa itu maksud menghadiri aktiviti amal di gereja, mereka tidak sepatutnya memasuki kawasan agama lain untuk laksanakan tugas-tugas mereka. Jika di antara agama itu tidak boleh berhubung, jika menghadiri aktiviti NGO dan aktiviti amal, ia bukan sahaja dapat saling memahami antara satu sama lain, jika tindakan itu berlaku ia hanya akan semakin terpisah di antara mereka.

Bayangan-banyangan ini menunjukkan, majlis makan malam itu akan jadi isu politik; suratkhabar berbahasa Melayu dalam dua tiga hari ini telah membuat liputan mengatakan: “ada pertubuhan yang mengeluarkan peruntukan tarik orang Islam tukar agama” ini adalah tuduhan yang agak luar biasa.

Tentang isu Naib Censelor UniSel letak jawatan, surahkhabar Melayu dalam beberapa hari ini juga asyik menghentam kerajaan negeri Pakatan Rakyat; pihak musuh politik mungkin akan ambil kesempatan menggunakan isu majlis makan malam itu. Untuk merosakkan Pakatan Rakyat, dan mereka akan dapat raih tiket undi orang-orang Islam.

Isu agama itu sangat sensitif, sepatutnya tidak boleh menggunakan isu agama untuk raih tiket undi, ini adalah martabat paling rendah dalam permainan dan percaturan politik. Jika bermain politik tidak ikut paraturan, umpama mereka ini sedang bermain api.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...