Sunday, August 21, 2011

PEMBANGKANG MULA BUAT PERANGAI TIDAK SOKONG PENAMBAHBAIKAN SISTEM PILIHANRAYA



Kabinet sudah buka mata untuk menyucikan sistem pilihanraya, pembangkang pula buat perangai dan bersangka buruk terhadap komitmen kerajaan bagi melaksanakan refomasi sistem pilihanraya, khususnya penagihan komposisi keanggotaan ahli jawatankuasa khas terpilih parlimen.






Digembar-gemburkan kejayaan Bersih 2.0 di jalanan tetapi apabila diajak berunding dan memikirkan bersama,mula pembangkang buat perangai dan minta yang bukan-bukan. Sepatutnya Pembangkang mestilah faham dan hasrat kerajaan komited didalam menyelesaikan isu sistem pilihanraya danmereka perlu mengunakan medium ini untuk mengemukakan isu yang dibangkitkan sebelum ini bagi pembaikkan sistem pilihanraya didalam Negara ini.


Seperti mana yang kita tahu, Kabinet telah memutuskan Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen akan dianggotai Sembilan ahli parlimen terdiri daripada 5-BN,3-Pembangkang,dan 1-Bebas. Dan jelas cadangkan sistem jawatankuasa amalan yang dipraktikkan dan yang paling penting wakil daripada semua pembangkang dan bebas juga ada bersama.


Tetapi Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim pula membuat kenyataan balas mahu PSC dirombak menjadi 12 Orang dan dicampur dengan ahli bukan Parlimen.KLIK DISINI

HM sebenarnya tidak faham kenapa perlunya Jawatankuasa Parlimen ini perlu dirombak dan dicampurkan dengan org awam, sudah terang-terang ahli parlimen pembangkang boleh menyuarakan hak mereka. Adakah mereka tidak faham Jawatankuasa Khas ini mampu membawa suara dan tindakan yang lebih drastik didalam transformasi Sistem Pilihanaya?


HM: Sebenarnya mereka buat syarat-syarat ini supaya menguntungkan pihak mereka sahaja,mereka tahu Apabila Ahli Parlimen bahas dengan teratur dan berasaskan perlembangaan,mereka tidak mampu bersuara untuk kepentingan diri sendiri semata mata bagi memenangi pilihan raya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...