Monday, September 2, 2013

@TengkuAdnanReal ROBOH KUIL INDIA? SURAT MAHKAMAH TERBATAL? @TMohan18 @Najibrazak

HM mendapat liputan khas daripada sahabat blogger Putrajaya BTMW membuktikan bahawa sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab membuat aktiviti demontrasi yang merepek-repek di tengah bandaraya Kuala Lumpur.

Terbukti inilah gambar sebenar Kuil yang masih tidak dirobohkan:


KENAPA KEKECOHAN BERLAKU PAGI TADI?

Dikhabarkan bahawa tengahari tadi segolongan aktivis jalanan membuat demontrasi di hadapan Kuil Sri Munewarar Kaliyaman di Jalan P.Ramlee dan bertujuan hanya menunjukkan bantahan yang keras terhadap pihak berkuasa tempatan iaitu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur DBKL yang kononnya bahawa PBT akan merobohkan kuil yang berusia lebih 101 tahun itu. Antara yang terlibat adalah aktivitis jalanan kusut masai yang diketuai oleh Fahmi Reza yang dikenali sebagai orang kanan Adam Adli yang juga kontroversi tidur bersama bukan muhrim di dalam satu khemah ketika Demontrasi #OccupyDataran sewaktu membuat bantahan PTPTN yang juga lansung membuang masa dengan objektif merosakkan pemikiran mahasiswa pada waktu ketika itu KLIK DISINI.


KENYATAAN SEBENAR YANG BERLAKU:

1. Kawasan Tapak Kuil ini adalah kawasan tapak hak milik Hap Seng yang akan dibangunkan untuk projek pembangunan dan mencatikkan semula bagi kawasan tersebut.

2. Mahkamah juga telah mengeluarkan surat arahan bagi merobohkan kuil tersebut akibat permohonan Hup Seng Sdn Bhd dan surat arahan itu diserahkan kepada pengerusi kuil tersebut pada 26 September 2012.

3. Pada 25 September lalu, DBKL mengeluarkan notis mengikut Seksyen 72(1) Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 supaya mengosong dan merobohkan kuil tersebut dalam masa 30 hari.

4. Pada 20 Oktober 2012, Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Adnan Md Ikshan, berkata DBKL sudah menarik balik notis mengosongkan dan meroboh kuil itu.

5. Pada 1 September 2013 Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) iaitu DBKL mahu mengalihkan patung di kuil tersebut ke satu tempat yang selamat untuk kerja-kerja penyelenggaraan struktur jalan di hadapan kuil tersebut dan telah berlaku kekecohan sehingga Polis bertindak menahan lapan orang yang terdiri dari ahli politik dan aktivis kerana cuba menghalang petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang didakwa cuba merobohkan Kuil Hindu Sri Muneswarar Kaliyaman di Jalan P.Ramlee pada waktu paginya. Kesemua yang ditahan kini telah dilepaskan setelah percakapan mereka direkodkan dan siasatan dijalankan di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang penjawat awam dari melakukan tugas.


 6. Hari ini, 2 September 2013 Menteri Wilayah Persekutuan YB Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor terpaksa memberikan penjelasan dan bukti pembatalan surat Mahkamah serta maklumat sepanjang perbincangan pihak DBKL dan pihak kuil telah ditunjukkan dan perkara sebenar berkenaan merobohkan tapak kuil tidak pernah timbul. Isu itu sengaja dimainkan oleh pihak tertentu untuk kepentingan politik. Beliau juga memberitahu bahawa kuil ini digunakan untuk tempat yang salah seperti perlindungan kepada pelbagai aktiviti yang salah seperti kegiatan dadah, samseng dan tapak restoran tersebut juga diambil sewa tapak tanpa pengetahuan DBKL.





Jika ingin keterangan lanjut:
http://bethemostwanted.blogspot.com/2013/09/video-panas-menteri-wilayah-persekutuan.html



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...