Wednesday, December 14, 2011

KES LIWAT: BUKTI ANWAR TERSUNGKUR SALAH PILIH JALAN

Terbukti Anwar memilih jalan ketelusan untuk memberi keterangan dari kandang tanpa disoal balas oleh pihak pendakwa, Jelas keterangan Anwar tidak boleh dikelaskan “Kenyataan Berwibawa” dan salah pilih jalan.
Sila Baca disini: Klik Sini

Bukti Anwar akan Kalah dan akan disumbatkan ke dalam Penjara Sungai Buloh:-

1. Tidak menafikan kehadirannya di Unit Kondominium tempat kejadian liwat didakwa berlaku

2. Keterangan tanpa Sumpah hanya lebih menyalahkan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah

3. Kes yang didengarkan di dalam Mahkamah lansung tidak menyentuh mengenai sakit belakang yang membataskan pergerakkannya sekaligus menidakkan keupayaan untuk meliwat bekas pembantu perbadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan

4. Sepanjang kes dijalankan, Anwar tidak pernah membuat sebarang cubaan untuk menjelaskan bagaimana air maninya boleh ditemui di dalam jubur Mohd Saiful Bukhari

5. Pada Penggulungan hujah di akhir kes pembelaan,hampir 3 jam, Anwar lansung tidak menafikan apa yang dihujahkan oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden

6. Anwar Lansung tidak pernah memberikan versinya mengenai apa yang sebenarnya berlaku pada 26 Jun 2008 di antara 3.01 dan 4.30 petang di unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara.

7. Keterangan yang tidak dinafikan berkenaan dengan Anwar menghubungi Ketua Staf beliau, Ibrahim Yaakob supaya sekeping sampul surat diserahkan kepadanya di kondominium itu.
Mohd. Saiful Bukhari telah menyerahkan sampul surat itu kepada tertuduh di unit 11-5-1 antara pukul 3.01 dan 4.30 petang pada hari tersebut dan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang menunjukkan tertuduh tiba serta meninggalkan tempat berkenaan selepas kejadian.

8. Mohd. Yusof, saksi penyanggah, Dr. S. Jeyaindran sewaktu disoal balas oleh peguam bela, Sankara Nair menyatakan Anwar tidak langsung menunjukkan rasa sakit sewaktu pemeriksaan doktor di Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 16 Julai 2008 malah mampu menanggalkan pakaiannya dan duduk di meja pemeriksaan tanpa bantuan mahupun dibatasi rasa sakit.

9. Timbalan Pendakwa Raya menyenaraikan beberapa lagi kes luar negara yang mana hakim-hakim yang mengendalikan kes tersebut mempertikaikan ‘kepakaran’ Dr. Brian McDonald, saksi pakar luar Negara yang telah dibayar oleh anwar lansung tidak mempunyai pengalaman dalam menjalankan pelbagai ujian analisis asid deoksiribonukleik (DNA)


HASILNYA:

Atas segala bukti yang dikemukakan oleh pembelaan di akhir kesnya, adalah jelas bahawa pihak pembelaan gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.
Kesalahan melakukan hubungan seks luar tabii yang dilakukan oleh tertuduh telah berjaya dibuktikan melangkaui keraguan munasabah. Tertuduh perlu disabitkan dengan kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan


Tetapi Karpal meminta tangguh untuk penghujahan balas.nampak sangat Karpal bijak untuk melambat-lambatkan keputusan mahkamah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...