Friday, March 8, 2013

GEMPAR!KERAJAAN FILIPINA MAHU RAMPAS SABAH DARI MALAYSIA?? @NajibRazak



Laporan The Manila Times hari ini sudah mula menunjukkan bahawa Kerajaan Filipina sudah mula memikirkan untuk mengambil balik dan menuntut hak Negeri Sabah terhadap Malaysia.
Isu penceroboh di Sabah oleh Kesultanan Sulu telah membuka mata Kerajaan Filipina untuk mengkaji semula tuntutan Negeri Sabah

HM terbaca daripada Blog Dr Novandri menarik perhatian HM membaca laporan The Manila Times telah memetik kenyataan Edwin Lacierda, Jurucakap Presiden Filipina sudah menjelaskan bahawa Kerajaan Filipina telah akui bahawa ada logiknya tuntutan Negeri sabah dikaji semula.
HM mengajak pembaca fokus kepada kenyataan jurucakap presiden Filipina bahawa "kita sedang mengkaji tuntuan Sabah" dan didalam bahasa Inggerisnya seperti berikut:
"So, if they are insisting that we have renounced the claim, please read the statement of the President: 'we are studying the Sabah claim,'" he said.

Kenyataan Jurucakap Presiden Filipina ini sangat mengecewakan rakyat Malaysia dan terutamanya di Negeri Sabah kerana Penceroboh yang ingin mendapatkan Hak mentadbir telah dicerminkan oleh Kerajaan Filipina seolah-oleh yang menyerang Malaysia adalah Kerajaan Filipina.
Isunya sekarang adalah penceroboh dan kedua-dua Kerajaan Malaysia dan filipina perlu bersama-sama menentang pencerobohan bukan Kerajaan Filipina cuba mengalih isu ini untuk mendapatkan hak Negeri Sabah.

Disebabkan ini,Kerajaan Malaysia dan terutamanya Perdana Menteri berbuat sesuatu dengan meneliti secara serius dan mengambil tindakan sewajarnya untuk berkonfrontasi Kerajaan Filipina supaya jangan menambahkan kekeruhan yang berlaku sekarang ini. Dan pastikan bahawa NEGERI SABAH ADALAH MILIK MALAYSIA SECARA SAH
Atau, apakah kenyataan dalam The Manila Times itu hanya sekadar menyedapkan hati pihak penceroboh agar tidak bertindak bodoh?

Apa tidaknya, peluang mereka sangat tipis jika masih keras kepala cari pasal dengan battalion askar negara yang jauh lebih superior daripada mereka dari segi bilangan anggota dan peralatan senjata?
Di antara laporan The Manila Times yang telah diterjemahkan :
Pada hari Jumaat, jurucakap Hal Ehwal Luar Negeri, Raul Hernandez telah berkata pada taklimat akhbar bahawa satu-satunya pilihan yang tinggal untuk Kiram menyelamatkan nyawa dengan pasti adalah untuk "meletakkan senjata mereka."

Beliau menambah bahawa Jabatan Hal Ehwal Luar Negeri telah menghantar satu lagi nota verbale kepada kerajaan Malaysia, meminta izin Kuala Lumpur untuk Kedutaan Filipina di Lahad Datu untuk mendapatkan akses penuh ke 10 pengikut ;sultan' yang menyerah diri pada 1 Mac.
Nota verbae itu juga meminta Malaysia untuk memberi "layanan berperikemanusiaan ke [semua] Filipina" di Sabah.  Hernandez di Malaysia masih lagi belum memberi respons kepada permohonan yang dibuat oleh Manila.

Pulang ke rumah.  Malacañang juga berkata bahawa Presiden Benigno Aquino III akan terus mencari jalan damai untuk menamatkan krisis."Pulanglah dan kita akan berdialog dengan anda. Presiden untuk terus menerokai semua resolusi yang mungkin, semua saluran untuk mencari resolusi damai, "kata Edwin Lacierda, jurucakap Presiden, "Salah satu cara untuk menyelamatkan nyawa adalah untuk meletakkan senjata.
Kebimbangan kami adalah untuk mereka, penyelesaian menang-menang untuk mereka dan untuk kita juga. Bagi mereka untuk meneruskan kehidupan mereka. Dan itulah sebab mengapa kita telah meminta mereka untuk meletakkan senjata mereka, "katanya.

Lacierda menegaskan bahawa kerajaan telah menghantar utusan ke sultan beberapa kali.
"Gobenor Mujiv Hataman [Wilayah Autonomi Islam Mindanao] telah bercakap kepada mereka beberapa kali. Sekurang-kurangnya sangat, [ada] tiga mesyuarat di mana mereka bertemu dengan Encik Jamalul Kiram, "katanya.

Dalam satu mesyuarat, Puteri Jacel,anak perempuan Jamalul Karim yang bertemu Hataman.
"Kami telah mencari resolusi damai kepada keseluruhan standoff. Dan kami meletakkan ianya semua di luar untuk anda tahu bahawa kerajaan ini tidak tidur di atas usaha untuk menyelesaikan semua perkara ini, dari awal lagi, "katanya.

Lacierda menjelaskan bahawa kerajaan Filipina mengakui bahawa terdapat tuntutan ke atas Sabah.
"Jadi, jika mereka berkeras bahawa kita telah melepaskan tuntutan itu, sila membaca kenyataan Presiden: 'kita sedang mengkaji tuntutan Sabah,'" katanya. Dikecualikan Kem sultan bagaimanapun berkata bahawa kerajaan Filipina tidak lagi perlu dimasukkan jika ada rundingan antara kesultanan dan Malaysia ke atas Sabah.

Puteri Jacel berkata bahawa resolusi yang membenarkan kerajaan Filipina untuk mewakili kesultanan dalam pertikaian wilayah sudah lupus. Di bawah adalah laporan asal The Manila Times berbahasa Inggeris untuk perbandingan :

On Friday, Foreign Affairs spokesman Raul Hernandez said at a press briefing that the only option left for Kiram to save lives for certainty is to "lay down their arms."

He added that the Department of Foreign Affairs has sent another note verbale to the Malaysian government, requesting Kuala Lumpur's permission for the Philippine Embassy team in Lahad Datu to gain full access to the 10 followers of the sultan who surrendered on March 1.
The note verbale also asked Malaysia to give "humane treatment to [all] Filipinos" in Sabah. Hernandez Malaysia has yet to respond to the requests made by Manila.
Come home. Malacañang also said that President Benigno Aquino 3rd will continue to find peaceful ways to end the crisis.

"Come home and we will dialogue with you. The President continues to explore all possible resolutions, all avenues to find a peaceful resolution," Presidential spokesman Edwin Lacierda said:
"One way to save lives is to lay down the arms. Our concern is for them, for a win-win solution for them as well as for us. For them to be able to preserve their lives. And that's the reason why we have asked them to lay down their arms," he added.
Lacierda insisted that the government sent emissaries to the sultan several times.

"Gov. Mujiv Hataman [of the Autonomous Region in Muslim Min­danao] was talking to them several times. At the very minimum, [there were] three meetings where they met with Mr. Jamalul Kiram," he said.
In one meeting, it was the sultan's daughter Princess Jacel who met Hataman.

"We were finding a peaceful resolution to the entire standoff. And we are laying it all out for you to know that this government was not sleeping on this effort to resolve all these things, from the very start," he added.
Lacierda clarified that the Philippine government recognizes that there is a claim on Sabah.
"So, if they are insisting that we have renounced the claim, please read the statement of the President: 'we are studying the Sabah claim,'" he said.

Excluded The camp of the sultan, however, said that the Philippine government will no longer be included should there be talks between the sultanate and Malaysia over Sabah.
Princess Jacel said that the resolution authorizing the Philippine government to represent the sultanate in the territorial dispute had already lapsed

Sumber:DR MiM


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.



















No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...